Οι κυπριακές «Σήκωσες» των Απόκρεων

Οι Κυπριακές «Σήκωσες» των Απόκρεων(πηγή pinterest)

Στην Κύπρο όπως και στον υπόλοιπο Ελληνισμό, οι Απόκριες γιορτάζονται δεόντως. Παραγιορτάζονται θα έλεγα  καθ΄ ότι γλεντζέδες οι κάτοικοι του νησιού, εκμεταλλεύονται κάθε ευκαιρία για πανηγύρια και χαρές. Και επινοητικοί  ομολογουμένως, αφού αυτή την χρονική περίοδο την ονομάζουν «Σήκωσες».

 Ευρηματικός όρος γιατί η ονομασία τους πηγάζει από το γεγονός ότι σηκώνονται τα περισσότερα φαγητά από το καθημερινό τραπέζι λόγω νηστείας.

Η πρώτη λοιπόν Κυπριακή «Σήκωση» ακολουθεί το πρώτο ψυχοσάββατο, και αποκαλείται και η «Σήκωση της κρεατίνης» (δηλαδή η μέρα που σηκώνουμε το κρέας από το τραπέζι και το εξαφανίζουμε από από το ορατό και γευστικό μας πεδίο...), ενώ η δεύτερη λέγεται  «Σήκωση της τυρινής» ( ...και τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται).

Άξιο αναφοράς είναι ότι οι Κύπριοι πρωτοτυπούν και στον αριθμό των  ψυχοσάββατων, αφού στο νησί είναι καθιερωμένα τρία - αντί δύο. Το πρώτο εις μνήμη όλων των νεκρών ανά το παγκύπριο, το δεύτερο αφιερώνεται στις ψυχές των ιερομένων, το τρίτο μνημονεύονται οι άδικα και βίαια σκοτωμένοι.

Και από το γνωστό όπου γλέντι και χαρά... οι Κύπριοι δεν λείπουν τελικά,  δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν από την Μεγαλόνησο τα γλέντια οι χοροί μεταμφιεσμένων, οι έξυπνες και ευρηματικές μεταμφιέσεις, και οι καρναβαλίστικες παρελάσεις. 

Επίκεντρο των εκδηλώσεων αυτών η  πανέμορφη παραλιακή πόλη της Λεμεσού η οποία αυτές τις μέρες  έχει την τιμητική της και συγκεντρώνει χιλιάδες κόσμου από όλο το νησί. Ως είθιστε εκεί γίνεται η τελετή έναρξης των Απόκρεων, τα μεγαλύτερα ξεφαντώματα αλλά και η τελετή λήξης τους,  με αποκορύφωμα την μεγάλη καρναβαλίστικη παρέλαση στους δρόμους της πόλης.

Την σκυτάλη παίρνει βέβαια η Καθαρά Δευτέρα κηρύσσοντας  έτσι την επίσημη έναρξη της νηστείας. Σύμφωνα με την θρησκευτική παράδοση -καθαρίζουμε τα σώματα και τις ψυχές μας μέσα από τη νηστεία μέχρι το Πάσχα. Πρωτότυποι δε οι κάτοικοι της μεγαλόνησου, η μέρα αυτή έχει το - ακόμη ευφευρετικότερο - προσωνύμιο «κόψιμο της μούττης της Σαρακοστής» (μετάφραση για όσους δεν εννόησαν: κόψιμο της μύτης της Σαρακοστής).

Η έννοια της φράσης «κόβουμε την μύτη της» είναι σαφώς εύστοχη καθώς λόγω της περιόδου νηστείας και προσευχής αφαιρούμε την μύτη από την Σαρακοστή για να  μην μυρίζεται τις  ωραίες μυρωδιές από τα μη νηστίσιμα φαγητά.

Η μέρα αυτή αποτελεί επίσης έναυσμα και αφορμή και για τους Κύπριους - διατηρώντας ταυτόχρονα την παράδοση, να ξεχυθούν στους κάμπους και τα λαγκάδια. Στολίζοντας τον Κυπριακό ουρανό με πολύχρωμους χαρταετούς, καταναλώνουν τα γνωστά νοστιμότατα και νηστίσιμα φαγητά και εδέσματα (νηστεύουν δε νηστεύουν).

Εξ άλλου οι γιορτές και τα πανηγύρια τείνουν να προσθέτουν μια νότα ξεκούρασης και χαλάρωσης από την δύσκολη καθημερινότητα μας.

Καλές (Κυπριακές) «Σήκωσες» σε όλους, λοιπόν!