Η γυναίκα μπορεί να στιγματίσει την κάθε εποχή

Η γυναίκα μπορεί να στιγματίσει την κάθε εποχή

Ανέκαθεν η γυναίκα ήταν αυτό που λέμε, το στολίδι της κοινωνίας. Αυτό εύκολα μπορεί κάποιος να το καταλάβει, παρατηρώντας την μόδα. Η μόδα είναι ένα δημοφιλές στυλ, το οποίο έχει να κάνει με την ένδυση, την υπόδηση, τα αξεσουάρ κ.ο.κ. Ασχολείται με την εξωτερική εμφάνιση της γυναίκας και υιοθετείται από πολλά άτομα για κάποιο χρονικό διάστημα.

Η μόδα επηρεάζεται από την εποχή της, καθώς και από πολλούς παράγοντες, μεταξύ άλλων πολιτικούς, οικονομικούς, κοινωνιολογικούς και τεχνολογικούς. Παρατηρώντας κανείς τις αλλαγές από εποχή σε εποχή, εύκολα θα δει ότι το θέμα της εξωτερικής εμφάνισης, το στυλ, όπως λέμε αφορούσε την γυναίκα της κάθε εποχής.

Ανέκαθεν ήταν ωραίο η γυναίκα να είναι καλοντυμένη, με ωραία χρώματα, κοσμήματα και αξεσουάρ.

Σε κάθε π.χ κοινωνική εκδήλωση οι γυναίκες ντύνονται, βάφονται, στολίζονται -όπως λέμε- και η κάθε μία υπογράφει την παρουσία της με το προσωπικό της στυλ.

Λίγες μέρες πριν στον τόπο καταγωγής μου, τον Δήμο Αχαρνών, το Μενίδι, είχαμε το πανηγύρι της Ζωοδόχου Πηγής. Στην κεντρική μας πλατεία, του Αγίου Βλασίου, γίνεται ένα από τα μεγαλύτερα και γνωστότερα πανηγύρια της Αττικής. Οι εκδηλώσεις κρατάνε τρεις ημέρες. Με μεγαλοπρέπεια γίνεται και η περιφορά της Εικόνας Ζωοδόχου Πηγής.

Και θα με ρωτήσεις εύλογα. Η μόδα τι σχέση έχει με την παράδοση;  Θα σου απαντήσω αμέσως. Από πολύ παλιά μέχρι και σήμερα οι γυναίκες ντύνονταν και φοράγανε τα καλά τους για να πάνε στο πανηγύρι του χωριού τότε, της πόλης σήμερα.

Εγώ πάντα τέτοιες μέρες ανατρέχω στο οικογενειακό φωτογραφικό αρχείο και βλέπω παλιές φωτογραφίες των δικών μου. Από το πανηγύρι του «τότε»,  αλλά και άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις της εποχής. Μια φωτογραφία που πραγματικά παραμένει χαραγμένη στη μνήμη μου έντονα, είναι η νυφική ενδυμασία των Αχαρνών που φόραγε η γιαγιά μου Ελένη Καράμπελα το γένος Γεωργίου Χειλετζάρη στον αρραβώνα της το 1937. Κοιτάζοντάς την,  καταλαβαίνεις πόσο σημαντική ήταν η μόδα για τις γυναίκες και εκείνη την εποχή.

Η γυναίκα μπορεί να στιγματίσει την κάθε εποχή

Η Μενιδιάτικη επίσημη παραδοσιακή φορεσιά, όπως αναφέρεται και στο βιβλίο «ΟΙ ΜΕΝΙΔΙΑΤΕΣ»  του Χρήστου Ι. Καλογράνη το οποίο έχω και ως πηγή, ήταν κάτι το ασύλληπτο σε τέχνη και κάλλος. Πραγματικά κοιτάζοντας την φωτογραφία της γιαγιάς μου με το κέντημα και τα χρυσαφικά που είχε η ενδυμασία τους, καταλαβαίνω ότι αυτό που λέμε σήμερα μόδα, φιγούρα, εμφάνιση είχε μεγάλη σημασία για τις γυναίκες αλλά και την παραδοσιακή κοινωνία.

Η ενδυμασία είχε το χαρακτηριστικό όνομα «ΓΡΙΖΑ». Ήταν όχι μόνο η τοπική επίσημη φορεσιά,  αλλά και η Εθνική μαζί με την ανδρική «ΦΟΥΣΤΑΝΕΛΛΑ». Για να γίνει μια ενδυμασία Γριζοφόρας γυναίκας,  έπρεπε να διατεθεί χρήμα, χρόνος πολύς και αρκετός κόπος.

Η γυναίκα μπορεί να στιγματίσει την κάθε εποχή

Οι κλωστές ήταν από χρυσό και από ζωικό άριστο μετάξι, χρωματιστό με ανεξίτηλα χρώματα (μπλέ, κίτρινο, κόκκινο, γκρενά, μαύρο). Το σχέδιο ήταν γνήσιο τοπικό παραδοσιακό. Το κέντημα της Γριζοφόρας δεν ήταν μόνο ανεκτίμητο στολίδι, ήταν και κρυφό φυλαχτό που κρατούσε μυστικά τις ψυχικές επιθυμίες της Γριζοφόρας γυναίκας. Τα σχήματα και τα χρώματα του κεντήματος συμβόλιζαν την πίστη στον Θεό, τον πόθο της καρποφορίας της Γης και τον πόθο για την γονιμότητα της γυναίκας.

Η φορεσιά της Γρίζας  περιελάμβανε τα εξής τεμάχια:

1) Το φούντι

2)Ο τζάκος

3)Η γρίζα

 4)Τραχηλιά

5)Η ποδιά

6)Το γκούνσι

7)Το ζωνάρι

8)Τα πεσκούλια

9)Η μπόλια

Βαρύτιμα ήταν και τα χειροποίητα από χρυσό και ασήμι κοσμήματα που συνόδευαν τη φορεσιά της Γριζοφόρας.

1)Το κορδόνι

2)Το γκιρντάνι

3)Το ξελίτσι

4)Τα μπεζελίτσια

Βλέποντας κανείς τα μέρη της φορεσιάς και τον αριθμό τους,  καταλαβαίνει ότι δεν πρόκειται για μια απλή παραδοσιακή φορεσιά,  αλλά για μια ενδυμασία που χαρακτηρίζει μια ολόκληρη εποχή.

Η γυναίκα μπορεί να στιγματίσει την κάθε εποχή

Τελειώνοντας το άρθρο μου με μεγάλη περηφάνια καλώ τον οποιοδήποτε αναγνώστη ή αναγνώστρια να επισκεφθεί το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Αχαρνών, το οποίο έχει αντικείμενα από το 1700 έως το 1950 που σχετίζονται με τη ζωή των ανθρώπων της περιοχής.

Το Μουσείο αποτελεί τον θεματοφύλακα της νεότερης ιστορίας της πόλης των Αχαρνών, η οποία είναι μακρά και ξεκινά από το 4.600 π.Χ. σύμφωνα με τα αρχαιολογικά ευρήματα.

Εδώ στο μουσείο θα δει κανείς από κοντά και την Γρίζα. Μια γυναίκα που συμβόλισε μια ολόκληρη εποχή. Το μήνυμα μου; Η γυναίκα που από την φύση της έχει την ικανότητα να γεννάει, να δημιουργεί, να εξελίσσει μπορεί να στιγματίζει την κάθε εποχή.

Τελικά ναι...η γυναίκα είναι το στολίδι της κοινωνίας!