Η Εύα Κασιάρου και το βιβλίο της «Κανελόνια μετά φόνου»

Η Εύα Κασιάρου και το βιβλίο της «Κανελόνια μετά φόνου»

Το βιβλίο «Κανελόνια μετά φόνου» της Εύας Κασιάρου (εκδόσεις «Κόκκινη κλωστή δεμένη») είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα στο οποίο η συγγραφέας επιτυγχάνει να λύσει ένα μυστήριο δείχνοντας παράλληλα στην κοινωνία πόσο οι συμπεριφορές της επηρεάζουν τους έφηβους γύρω της.

Η Εύα Κασιάρου αγγίζει σημεία των καιρών με μια ευαισθησία που δεν αφήνει κανέναν απροβλημάτιστο και θυμίζει σε όλους μας ότι πάντα υπάρχει λίγο φως στα σκοτάδια μας. Ευτυχώς.

 

Ο δεκαπεντάχρονος Μάκης Κοντούδης είναι ένα παιδί με χαμηλή αυτοεκτίμηση και παραβατική συμπεριφορά που νιώθει μόνο, γι΄ αυτό και όταν χρειάστηκε βοήθεια προκειμένου να ομολογήσει τον φόνο (που νόμιζε πως έκανε) απευθύνθηκε στη δημοσιογράφο Μαριάννα Παππά. Ποια χαρακτηριστικά, πιστεύεις, πείθουν ένα παιδί ότι κάποιος ενήλικας μπορεί να τους βοηθήσει, άρα αξίζει να στραφούν προς εκείνον;

Είναι οι άνθρωποι με ακέραιο χαρακτήρα, που πάλεψαν να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους, που δεν εκμεταλλεύτηκαν  τους άλλους, εμπνέουν  σεβασμό και αξιοπιστία, είναι διατεθειμένοι να μοιραστούν τις εμπειρίες της ζωής τους και να τείνουν ευήκοα ώτα σε αυτούς που ζητάν τη στήριξή τους. Αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να προέρχονται από το οικογενειακό περιβάλλον, από το ευρύτερο φιλικό ή ένα τυχαίο πρόσωπο,  που μπορεί να σε πείσει ότι διαθέτει τα πιο πάνω χαρακτηριστικά.

 

Ο Μάκης βρίσκει σύμμαχο μια δημοσιογράφο αλλά και η δημοσιογράφος βοηθά ένα παιδί που δεν ξέρει για τους δικούς της λόγους. Τελικά, υπάρχει, πάντα λίγο φως σε κάθε σκοτάδι μας; Κι αν ναι, παίρνει τη μορφή από ό,τι αγαπάμε;

Υπάρχει φως μέσα στο σκοτάδι αρκεί να θέλεις να το δεις και να αγωνιστείς προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Και όπως είπε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ « Δεν πολεμάς το σκοτάδι με σκοτάδι. Μόνο με το φως». Και σε αυτόν το αγώνα πρυτανεύουν αυτά που αγαπήσαμε τα οποία καθορίζουν το προσωπικό μας στίγμα.

 

Ο Μάκης Κοντούδης ομολογεί αρχικά ένα έγκλημα και η κοινωνία πείθεται εύκολα ότι είναι ο δολοφόνος. Πόσο «βοηθά» ο Τύπος να εδραιωθούν οι ταμπέλες και που αρχίζει η ευθύνη του ατόμου που υιοθετεί ό,τι του σερβίρουν;

Δυστυχώς ζούμε σε μια κοινωνία που τα μέσα μαζικής ενημέρωσης εξασκούν «πλύση εγκεφάλου» και δεχόμαστε αδιαμαρτύρητα ότι μας σερβίρεται χωρίς να αντιδρούμε. Μας χειραγωγούν, εδραιώνουν ταμπέλες, μας παραπληροφορούν και η ανεύρεση της αλήθειας χρειάζεται αναπτυγμένη ευθυκρισία και πνευματική συγκρότηση. Μόνο έτσι μπορείς να διατηρήσεις την αυτονομία της σκέψης σου. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες η ατομική ευθύνη είναι μεγάλη.

ka

Μέσα σε 170 σελίδες επιτυγχάνεις να διαλευκάνεις ένα έγκλημα και να αποτυπώσεις πτυχές της σύγχρονης κοινωνίας και καθημερινές ζωές πλούσιων και φτωχών που δεν είναι όπως φαίνονται. Σε ποια ηλικία είναι καλό, θεωρείς, να μαθαίνουμε στα παιδιά να κοιτάζουν πέρα από το προφανές;

Το να μάθει το παιδί να κοιτάζει πέρα από το προφανές, δεν είναι εύκολη υπόθεση.  Πιστεύω εξαρτάται από τους γονείς και από το περιβάλλον του παιδιού.  Και μην ξεχνάτε ποτέ: τα παιδιά μας είναι οι καθρέφτες μας. Ο,τι σπείρουμε θα θερίσουμε!   Πρώτιστο μέλημα των γονιών είναι να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη. 

 

Θίγεις, χωρίς να επικεντρώνεσαι μιας και το βιβλίο είναι στον βασικό κορμό του αστυνομικό, πολλά θέματα σχέσεων. Σχέσεις φίλων, πάτερα και γιου, μητέρας και κόρης, ζευγαριών. Ποια σχέση, θεωρείς, ότι είναι η πιο καταλυτική όλων; Αυτή που μπορεί να επηρεάσει έναν έφηβο αρνητικά σε τέτοιο σημείο ώστε να καταλήξει να επιδείξει αποκλίνουσα συμπεριφορά;    

Οπωσδήποτε η σχέση των ζευγαριών ασκεί καταλυτική επίδραση στην ανάπτυξη και στην διαμόρφωση της συμπεριφοράς των παιδιών,  καθώς αποτελούν  πρωταρχικά τα πρότυπα και τα σημεία αναφοράς τους.

ho

Κακός γεννιέσαι ή γίνεσαι;

Θέλω να πιστεύω ότι κακός δεν γεννιέσαι, αλλά γίνεσαι. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό το περιβάλλον (οικογενειακό, σχολικό, εξωσχολικό) μέσα στο οποίο μεγαλώνεις.

 

Τα «κανελόνια μετά φόνου» είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με ανατροπές, ωστόσο έχει και κοινωνικές προεκτάσεις. Ήταν εξ αρχής επιλογή σου ή ο κοινωνικός χαρακτήρας προέκυψε κατά τη διάρκεια της συγγραφής;

Οι ανατροπές μέσα σε ένα μυθιστόρημα παίζουν καθοριστικό ρόλο για να προσελκύσουν το αναγνωστικό κοινό. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και στην πραγματική ζωή. Αναπόφευκτα λοιπόν υπάρχουν οι κοινωνικές καταστάσεις που ήταν εξ αρχής στο μυαλό μου.

 

Κλείνοντας, ποια είναι τα εφόδια για να φτάσει κανείς στην αλήθεια; Και ποιο ή ποια από αυτά έχουν οι ήρωες σου;

Το μόνο εφόδιο για να φτάσει κάποιος στην αλήθεια είναι η ίδια η αλήθεια και κυρίως η αλήθεια απέναντι στον εαυτό σου.
Η ανακάλυψη της αλήθειας τους είναι αυτό που χαρακτηρίζει τους ήρωες κατά την εξέλιξη του μυθιστορήματος.

 

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Σηκώθηκε ταραγμένος από το γραφείο του και έκανε δύο βήματα. Με το δεξί του χέρι προσπάθησε να χαλαρώσει τη γραβάτα του. Δύο δυνατοί κρότοι τάραξαν τον Ηρακλή και έβγαλε διαπεραστικές κραυγές. Ένα ακόμη μπαμ ακούστηκε και ο Μακρής σωριάστηκε στο πάτωμα. Μια σκιά διέσχισε τρέχοντας τα λίγα μέτρα της αυλής, πήδηξε το τοιχάκι και βρέθηκε στον παραλιακό δρόμο. Ένα απότομο φρενάρισμα και μια παρατεταμένη κόρνα ανάγκασαν τους περιπατητές της Πειραϊκής να στρέψουν το κεφάλι τους.

 

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα

Η Εύα Κασιάρου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κατερίνη. Σπούδασε νηπιαγωγός, για να μην σταματήσει το παιχνίδι μεγαλώνοντας. Εργάστηκε για χρόνια σε δημόσια νηπιαγωγεία και από το 2002 μέχρι το 2012 ήταν αποσπασμένη στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συμμετείχε στη συγγραφική ομάδα των σχεδίων εργασίας του προγράμματος "Εκπαίδευση Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών Μαθητών" του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Είναι μέλος του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και συνεργάτιδα του ηλεκτρονικού περιοδικού "Ο μαγικός κόσμος του παιδικού βιβλίου". Ασχολείται αρκετά χρόνια με την παιδική λογοτεχνία συγγράφοντας παιδικά μυθιστορήματα, παραμύθια και θεατρικά έργα που έχουν διακριθεί σε διάφορους διαγωνισμούς. Παραμύθια της επίσης έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά "Σύγχρονο Νηπιαγωγείο" και "Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού".
Συμμετείχε στη συγγραφική ομάδα των σχεδίων εργασίας του προγράμματος "Εκπαίδευση Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών Μαθητών" του Πανεπιστημίου Αθηνών και είναι μέλος του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και συνεργάτιδα του ηλεκτρονικού περιοδικού Ο Μαγικός Κόσμος του Παιδικού Βιβλίου.

Της Ιωάννας Γκανέτσα