Στο μικροσκόπιο της Ι.Γκανέτσα: «Γνωρίζω την Ιστορία», Εκδ. Μίνωας

Στο μικροσκόπιο της Ι.Γκανέτσα: «Γνωρίζω την Ιστορία», Εκδ. Μίνωας

Στο μικροσκόπιο της Ι.Γκανέτσα η σειρά παιδικών βιβλίων «Γνωρίζω την Ιστορία», Εκδόσεις Μίνωας

Δύο φίλοι, συγγραφείς και δάσκαλοι, οι Βασίλης Κουτσιαρής και Γιάννης Διακομανώλης, αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια σειρά βιβλίων που συστήνει στα μικρά παιδιά την Ιστορία με λόγια απλά και εικονογράφηση που δεν αφαιρεί από την εστίαση στα γεγονότα, αντίθετα προσθέτει στα ήδη κατανοητά λόγια τη λεπτομέρεια που χρειάζονται για να αποθηκευτούν στη μνήμη των παιδιών ως αυτό που εν τέλει είναι: μεγάλες στιγμές της Ιστορίας.

2photo-ewoman

Η σειρά «Γνωρίζω την Ιστορία» των εκδόσεων Μίνωας απευθύνονται κυρίως σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Θεωρείτε ότι η ενασχόληση με την Ιστορία σε τόσο μικρή ηλικία μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για περαιτέρω έρευνα τους αργότερα; 

Γ.Δ. Οι λαοί που δεν γνωρίζουν την ιστορία τους, δεν έχουν μέλλον. Είναι κάτι παραπάνω από υποχρέωσή μας, να δίνουμε την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν την ιστορία τους. Κάθε ηλικία όμως έχει τις δικές της ανάγκες και δυνατότητες. Δεν πρέπει κατά την άποψή μου να λησμονούμε ότι η ιστορική αλήθεια δεν εξαρτάται από αριθμούς και ονομασίες. Βρίσκεται στα γεγονότα, στις πράξεις των πρωταγωνιστών που έγραψαν ιστορία, στα αποτελέσματα που παρήγαγαν οι πράξεις αυτές και στον πολιτισμό κάθε τόπου και χρονικής στιγμής. Στόχος μας είναι να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μικρών παιδιών και να δώσουμε σε αυτά την ιστορική αλήθεια με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορούν να την κατανοήσουν.

 

Στο βιβλίου για τον Μέγα Αλέξανδρο περικλείετε σχεδόν όλα τα χαρακτηριστικά περιστατικά της ζωής του, από τον Βουκεφάλα και τον Διογένη ως τον Δαρείο και την εκστρατεία στην Αίγυπτο, χωρίς να ωραιοποιείτε τον χαρακτήρα του. Ποια τα οφέλη της αλήθειας, του να δίνουμε τα γεγονότα όπως είναι, ακόμη και στις μικρές ηλικίες;

Γ.Δ. Η παραποίηση ή η ωραιοποίηση γεγονότων για μένα προσωπικά είναι παραποίηση της ιστορίας και δεν πρέπει να γίνεται. Δεν πρέπει να ντρεπόμαστε για την ιστορία μας. Θα πρέπει να την μελετάμε, να μαθαίνουμε από αυτή και να προσπαθούμε να μην επαναλαμβάνουμε τα λάθη. Ο Μέγας Αλέξανδρος δεν ήταν ένας ανιδιοτελής βασιλιάς που ήθελε να φέρει το φως του ελληνικού πολιτισμού στους άλλους λαούς. Ήταν ένας βασιλιάς που ήθελε να κατακτήσει και να κυριαρχήσει τον κόσμο και έκανε ότι χρειαζόταν για να το πετύχει. Δεν πρέπει να τον κρίνουμε με τα σημερινά δεδομένα αλλά με αυτά της δικής του εποχής. Μιας εποχής που οι επιθυμίες ενός βασιλιά καθόριζαν την τύχη ολοκλήρου του Βασιλείου.

megalex-ewoman

Η εξιστόρηση των δυνατών στιγμών του Λεωνίδα και των ανδρών του παρότι είναι δοσμένες με απλό λεξιλόγιο επιτυγχάνουν να συγκινήσουν. Άλλο ένα ερώτημα, λοιπόν, είναι τι αποκομίζουν τα παιδιά και οι γονείς επιλέγοντας ένα βιβλίο που προβληματίζει, συγκινεί ή έχει τέλος που θα γεννήσει πολλές απορίες και συναισθήματα.

Γ.Δ. Ένα βιβλίο ανεξάρτητα από το περιεχόμενο του δεν πρέπει να αφήνει τον αναγνώστη αδιάφορο. Ο ρόλος του βιβλίου είναι να «δίνει» στον Αναγνώστη του. Μπορεί να είναι ψυχαγωγία μπορεί να είναι προβληματισμός. Αυτό θα το αποφασίσει ο κάθε αναγνώστης για τον εαυτό του. Ο Αναγνώστης είναι αυτός που επιλεγεί το βιβλίο ανάλογα με το τι προσδοκά από αυτό.

lewn-ewoman

Στο βιβλίο "Ο Μιλτιάδης και η μάχη του Μαραθώνα" μέσα σε όλα περιγράφετε τις στιγμές των μαραθωνομάχων και τον αγώνα δρόμου του Φειδιππίδη, που έτρεξε ως την Αθήνα για να αναγγείλει τη νίκη κατά των Περσών, όλα τους γεγονότα που καθόρισαν την Ιστορία και το εθνικό φρόνιμα. Ποιες ιστορικές στιγμές να περιμένουμε στη συνέχεια της σειράς;

Β.Κ. Το επόμενο βιβλίο θα κυκλοφορήσει τον Μάιο με τίτλο «Στρατιώτες στον πόλεμο (1940-44)». Στο τέλος του βιβλίου θα υπάρχει και θεατρική διασκευή. Τον Σεπτέμβριο θα κυκλοφορήσει το πέμπτο βιβλίο της σειράς με τίτλο «Ο Περικλής και ο Χρυσός Αιώνας».

milt-ewoman

Δύο δάσκαλοι, φίλοι μεν, πολυγραφότατοι δε. Πώς συνυπάρχουν και πώς κατευνάζουν την ανάγκη για εσωτερικό διάλογο ώστε να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να γράψουν παρέα βιβλία; 

Β.Κ. Είναι πραγματικά μια πολύ δημιουργική και ενδιαφέρουσα διαδικασία να δουλεύουμε μαζί. Στο τέταρτο βιβλίο τη σειράς, που θα κυκλοφορήσει πιθανότατα τον προσεχή Μάιο, χρειάστηκε να δούμε ντοκιμαντέρ μαζί, να διαβάσουμε και να συζητήσουμε πολύ, προτού καταλήξουμε στα γεγονότα τα οποία εμείς θεωρούμε πως πρέπει να αναφερθούν. Αποφύγαμε ημερομηνίες και τοποθεσίες, όσο μπορούσαμε, κυρίως με τη βοήθεια της εικονογράφησης.

Φυσικά, και έχουμε την ανάγκη για να εκφραστούμε και μόνοι μας στο χαρτί. Για αυτό άλλωστε και δεν γράφουμε πάντα μαζί.

 

Το θεατρικό παιχνίδι βοηθά στην καλύτερη κατανόηση των νοημάτων ενός παραμυθιού ή μιας παιδικής ιστορίας;

Β.Κ. Φυσικά και βοηθάει. Στις παρουσιάσεις μας στα νηπιαγωγεία, τους παιδικούς σταθμούς και την Α’ και Β’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου χρησιμοποιούμε σχεδόν αποκλειστικά το θεατρικό παιχνίδι, το οποίο τραβά την προσοχή των παιδιών, τα ενεργοποιεί και συμμετέχουν με όρεξη. Πάρα πολλές φορές έρχονται μαθητές και μας λένε πόσο όμορφα πέρασαν, που αυτό είναι και το ζητούμενο τελικά.

 

Αν είχατε τη δυνατότητα να αλλάξετε το τέλος κάποιου παραμυθιού που διαβάσατε στην παιδική ηλικίας σας ποιο θα ήταν αυτό;

Β.Κ. Δεν θα επέλεγα σίγουρα κάποιο παραμύθι με άσχημο τέλος. Θεωρώ πως πρέπει να υπάρχουν και τέτοια παραμύθια. Ανατρεπτικά, που δεν περιμένουν αυτή την κατάληξη, τα περισσότερα τουλάχιστον παιδιά.

Πιθανόν να επέλεγα κάποιο γλυκανάλατο παραμύθι με το αναμενόμενο σε όλους τέλος, όπου όλα πήγαν κατ’ ευχήν.

 

Διαβάζοντας την παραίνεση του εκδοτικού οίκου Μίνωας στο οπισθόφυλλο «Διαβάστε στα παιδιά σας! Τα 10 πιο σημαντικά λεπτά της μέρας σας» δώσ’ τε μου 5 λέξεις - οφέλη που προσφέρει στα παιδιά η μύηση στη φιλαναγνωσία.

Β.Κ. Καλλιέργεια φαντασίας, συντροφιά, χαλάρωση, εμπλουτισμό λεξιλογίου, ευφυΐα 

 

Ιωάννα Γκανέτσα, Συγγραφέας