Η εφαρμογή της τηλεπρακτικής στη λογοθεραπεία

theatre1-ewomantheatre1-ewoman

Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με επίκτητες ή εξελικτικές διαταραχές στο λόγο, στην ομιλία, στη φωνή και στην κατάποση σε παιδιά, αλλά και στον ενήλικο πληθυσμό. Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι η πρόληψη, η αξιολόγηση και η αποκατάσταση των διαταραχών αυτών από την βρεφική κιόλας ηλικία. 

Διαταραχές λόγου και ομιλίας

Οι διαταραχές λόγου περιλαμβάνουν τις δυσκολίες στην κατανόηση, στην έκφραση και στην χρήση του λόγου. Οι πιο συχνά εμφανιζόμενες είναι η γλωσσική καθυστέρηση, η ειδική γλωσσική διαταραχή, οι πραγματολογικές διαταραχές κ.α. Οι διαταραχές ομιλίας προκύπτουν όταν το άτομο έχει δυσκολία στην παραγωγή του σωστού φωνήματος (αρθρωτική/φωνολογική διαταραχή) ή στην ροή της ομιλίας (τραυλισμός).

Διαταραχές φωνής

Κάποιες από τις διαταραχές φωνής περιλαμβάνουν την αυξημένη μυϊκή ένταση κατά την παραγωγή φώνησης, τη βραχνάδα, την μειωμένη ένταση φωνής, τον ακατάλληλο τρόπο αναπνοής, τον πόνο στην περιοχή του λάρυγγα κ.α. 

Διαταραχές σίτισης

Η διαδικασία της μάσησης και της κατάποσης περιλαμβάνει τις ίδιες δομές που απαιτούνται για την παραγωγή της ομιλίας. Όταν υπάρχει κάποια διαταραχή στην λειτουργία των δομών αυτών σε οποιοδήποτε στάδιο της κατάποσης (στοματικό, φαρυγγικό, οισοφαγικό) μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την δυσφαγία. Τα συμπτώματα που υποδεικνύουν την πιθανή ύπαρξη κάποιας διαταραχής στην κατάποση περιλαμβάνουν βήχα (κατά την διάρκεια ή μετά την κατάποση), πνιγμό, πόνο κατά την κατάποση, δάκρυα κ.α.

Αξιολόγηση και Αποκατάσταση

Ο λογοθεραπευτής μέσω της λήψης λεπτομερούς ιστορικού, της κλινικής παρατήρησης και της αξιολόγησης της διαταραχής καθορίζει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης για τον κάθε ασθενή.

Πολύ σημαντικό ρόλο στην αποκατάσταση κατέχει η συνεργασία του λογοθεραπευτή με θεραπευτές άλλων ειδικοτήτων (ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, εργοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, διατροφολόγους κ.α.) προκειμένου να επιτευχθεί η αποκατάσταση.

Τηλεπρακτική στη Λογοθεραπεία

Η λογοθεραπεία εξ’ αποστάσεως, σύμφωνα με την ASHA (American Speech-Language-Hearing Association), ονομάζεται τηλεπρακτική. Πρόκειται για την εφαρμογή της τεχνολογίας των τηλεπικοινωνιών στην παροχή υπηρεσιών λογοθεραπείας εξ’ αποστάσεως (θεραπευόμενου-θεραπευτή).

Οι συνεδρίες πραγματοποιούνται μέσω εκπαιδευτικής πλατφόρμας ή κάποιας εφαρμογής επικοινωνίας με εικόνα και ήχο (Skype, Viber κλπ). Ο λογοθεραπευτής στέλνει το υλικό πριν από την καθοριζόμενη συνεδρία στον θεραπευόμενο ώστε να το επεξεργαστούν μαζί κατά την διάρκεια της συνεδρίας.

Πλεονεκτήματα

Η τηλεπρακτική στην λογοθεραπεία εξυπηρετεί ασθενείς που δεν έχουν δυνατότητα μετακίνησης (λόγω κινητικών δυσκολιών ή παραμονής σε απομακρυσμένης περιοχής). Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι το αποτέλεσμα των θεραπειών δεν διαφέρει από τις συνεδρίες δια ζώσης. Σύμφωνα με την ASHA υπάρχουν δεδομένα για την αποτελεσματικότητα της τηλεπρακτικής σε αρκετές διαταραχές (αυτισμός, διαταραχές ροής της ομιλίας, αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές, δυσφωνίες κ.α.).

Μειονεκτήματα

Το μειονέκτημα στις συνεδρίες που γίνονται εξ’ αποστάσεως είναι συνήθως τα τεχνικά προβλήματα που μπορούν να παρουσιαστούν. Συνεπώς είναι χρήσιμο να υπάρχει δίπλα στον θεραπευόμενο (εάν πρόκειται για παιδί, ένας ενήλικας ή φροντιστής όπου να κατέχει γνώσεις τεχνολογίας). Επίσης, σύμφωνα με το θεραπευτικό πρωτόκολλο, είναι σημαντικό ο γονέας/φροντιστής να μην παρεμβαίνει στη θεραπευτική διαδικασία. Τέλος, η τηλεπρακτική αν και εφαρμόζεται με μεγαλύτερη συχνότητα τον τελευταίο χρόνο παγκοσμίως λόγω της εξάπλωσης του covid-19, δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί σε διαταραχές όπως οι αισθητηριακές, η δυσφαγία κ.α.

Μαυρέα Σοφία

Λογοθεραπεύτρια MSc

Μουστάκα Μαρία

Λογοθεραπεύτρια

 

 

«ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ»

  • American Speech-Language-Hearing Association. (2018). Telepractice: Overview. Retrieved from https://www.asha.org/PRPSpecificTopic.aspx?folderid=8589934956&section=Overview.

  • Cason, J., & Cohn, E. R. (2014). Telepractice: An Overview and Best Practices. Perspectives on Augmentative and Alternative Communication, 23(1), 4.

  • Coufal, K., Parham, D., Jakubowitz, M., Howell, C., & Reyes, J. (2018). Comparing Traditional Service Delivery and Telepractice for Speech Sound Production Using a Functional Outcome Measure. American Journal of Speech-Language Pathology, 27(1), 82.

  • Grillo E. U. (2019). Building a Successful Voice Telepractice Program. Perspectives of the ASHA special interest groups, 4(1), 100–110.

  • Sutherland, R., Trembath , D., & Roberts, . (2018). Telehealth and autism: A systematic search and review of the literature, International Journal of Speech-Language Pathology, 20:3, 324-336.