Εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να υπήρξε μια αναγκαιότητα, αλλά δέχτηκε αρκετές επικρίσεις ως προς τον σχεδιασμό και την αποτελεσματικότητά της.
Το γεγονός πως αρκετοί μαθητές έμειναν εκτός της εκπαιδευτικής διαδικασίας επειδή δε διέθεταν τον κατάλληλο εξοπλισμό ή την πρόσβαση στο διαδίκτυο, ήταν αρκετό για να πυροδοτήσει τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών και γονέων.
Επιπλέον, η διδασκαλία δεν είχε τη δυναμική ανατροφοδότηση της σχολικής τάξης. Τα μαθησιακά κενά γιγαντώθηκαν, οι μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έμειναν ακάλυπτοι, και οι γονείς ανέλαβαν, στον κανόνα, τον ρόλο του δασκάλου, όχι πάντα με την ίδια επιτυχία. Αποδείχτηκε για μια ακόμα φορά πως το μορφωτικό επίπεδο της οικογένειας μπορεί να κάνει τη διαφορά στην υποστήριξη της μελέτης του παιδιού. Οι γονείς που ήταν εργαζόμενοι, οι αλλοδαποί ή εκείνοι που διέθεταν βασικές γραμματικές γνώσεις δεν κατάφεραν να βοηθήσουν ουσιαστικά το παιδί τους στα μαθήματα.
Πέρα από όλες αυτές, ωστόσο, τις παραμέτρους που είναι λίγο ή πολύ γνωστές υπάρχει και μια άλλη βασική παράμετρος, η οποία συνδέεται με την επιστροφή των παιδιών μέσα στη σχολική τάξη. Η διδασκαλία του παιδιού στον χώρο του σπιτιού του γινόταν προφανώς σε ένα πιο χαλαρό πλαίσιο. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι μικροί μαθητές μπορούσαν να απομακρυνθούν από την οθόνη, να πάνε και να έρθουν, να τρώνε διάφορες λιχουδιές, να ανοιγοκλείνουν τις κάμερες. Συνθήκες ανύπαρκτες μέσα στην τάξη.
Τα ευέλικτα όρια του κάθε παιδιού εντός του σπιτιού του ταυτίστηκαν με τη μαθησιακή διαδικασία. Ως αποτέλεσμα, δημιουργήθηκε μια σύγχυση στα μικρότερα, κυρίως, παιδιά, με την επιστροφή τους στα θρανία.
Η εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση φάνηκε να έχει επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό την εικόνα και την αντίληψη τους στο πώς πρέπει να συμπεριφέρονται μέσα στην τάξη. Τα παιδιά υποχρεώθηκαν να προσαρμοστούν ξανά στη σχολική πραγματικότητα, η οποία έχει τους δικούς της κανόνες και τα δικά της όρια.
Η μεγάλη πρόκληση στη χρήση της μάσκας έχει πλέον γίνει ρουτίνα για τους λιλιπούτειους μαθητές και τώρα αντιμετωπίζουμε μια καινούρια. Ερχόμαστε να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν πως το μάθημα στο σπίτι είναι διαφορετικό από το μάθημα στην τάξη. Είναι σίγουρα καλύτερο και πιο αποτελεσματικό. Είναι, όμως, και πιο απαιτητικό σε ό,τι αφορά στη συγκέντρωση της προσοχή τους και στα όρια συμπεριφοράς που θέτει σε όλους μας η ομάδα της σχολικής τάξης, αλλά και του σχολείου γενικότερα. Κι αυτό σε συνθήκες καλοκαιριού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.