Το ewoman πάει θέατρο: Ο Δόκτωρ Γκλας

Το ewoman πάει θέατρο: Ο Δόκτωρ Γκλας

Ο Δόκτωρ Γκλας γράφτηκε το 1905 σε μορφή ημερολογίου από τον Σουηδό Γιάλμαρ Σέντερμπεργκ. Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον σκηνοθέτη και θεατρικό συγγραφέα Στρατή Πανούριο.

 

Ο Δόκτωρ Γκλας είναι ένας ρεαλιστής και κυνικός χαρακτήρας με «σκανδαλώδεις» ιδέες για την εποχή του. Κάποιες από αυτές τις εφαρμόζει και στη πράξη όταν η σύζυγος του πάστορα του εκμυστηρεύεται πως έχει εραστή και της είναι αδύνατο να ανέχεται τον ειδεχθή, ηλικιωμένο κληρικό κατά οποιονδήποτε τρόπο. Ο δόκτωρ την ερωτεύεται και ανιδιοτελώς τη βοηθά να απαλλαχθεί από αυτό τον καταπιεστικό γάμο.

 

Η παράσταση ξεκινά, με τον γιατρό Γκλας να μοιράζεται μεγαλόφωνα τις σκέψεις του γύρω από το πόσο αντιπαθητική φυσιογνωμία είναι ο Γκρεγκόριους, ο πάστορας της ενορίας και πόσο πιθανό έως βέβαιον είναι η νεαρή και όμορφη σύζυγός του να υποφέρει βλέποντας τον κάθε μέρα. 

 

Οι εξομολογήσεις του ιατρού συνεχίζονται και στο χώρο του ιατρείου του. Εκεί αναλύει το πόσο δεν του ταιριάζει το επάγγελμα του, αφού δεν είναι ούτε φιλάνθρωπος ούτε φιλόδοξος. Κατά τη συνέχεια απορεί για ποιο λόγο το σεξ θεωρείται η υπέρτατη ηδονή ενώ στην ουσία είναι μια πράξη εντελώς αηδής και μάλλον ακάθαρτη.

 

Μια επίσκεψη, αυτή της όμορφης Χέλγκα, απορροφά τον Γκλας από τον κυκεώνα συνειρμών του, δημιουργώντας ένα ντόμινο εξελίξεων. Η Χέλγκα εκλιπαρεί τον γιατρό να πείσει, τον σεξομανή πάστορα πως έχει κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας, που θα την αναγκάσει να απέχει από τα συζυγικά «δικαιώματα».

 

Το εγχείρημα τους αποτυγχάνει επειδή ο Γκρεγκόριους με βάση τις θρησκευτικές διδαχές απαντάει στη Χέλγκα πως είναι «θέλημα Θεού» η ένωση τους, και την εξαναγκάζει σε συνεύρεση. Μόλις ο Γκλας ενημερώνεται για το λυπηρό αυτό γεγονός, αναλαμβάνει δράση καθώς είναι υπέρ της αυτοδικίας, της ευθανασίας, της αυτοκτονίας και της έκτρωσης.

doctorglas3-ewoman

Ο Παναγιώτης Μπουγιούρης με φυσικότητα ενσαρκώνει, τον ήρωα-αντιήρωα Γκλας με τα προτερήματα και τα ελαττώματά του. Τον παρουσιάζει σαν έναν αλαζονικό σωτήρα με κίνητρο τον ανθρωπισμό, σύμφωνα με τη δική του ιδιότυπη, σκοτεινή οπτική γωνία. Ο μηδενισμός και ο κυνισμός του συγκεκριμένου χαρακτήρα αποδίδονται άρτια από τον ηθοποιό.

doctorglasp-ewoman

Η Αγγέλα Σιδηροπούλου ως Χέλγκα, υποδύεται μια δροσερή, νέα κοπέλα που αγαπάει τη ζωή χωρίς να έχει βρει τον εαυτό της. Έτσι χωρίς σκέψη αποφασίζει να δέσει τη ζωή της με τον ηλικιωμένο πάστορα. Όταν καταφέρνει να βρει τον εαυτό της ερωτεύεται έναν άλλο άνδρα. Δυστυχώς το διαζύγιο είναι αδύνατο και ο Γκλας η μόνη λύση.

doctorglas-ewoman

Δυο συν ένα πρόσωπα αλληλεπιδρούν πάνω στη σκηνή μεταφέροντας τους θεατές σε ένα σχεδόν μεσαιωνικό κλίμα όπου οι γυναίκες δεν είχαν κανένα δικαίωμα, η θρησκοληψία μεσουρανούσε και αρκετές φορές υπέκρυπτε εγωιστικά, ανθρώπινα κατώτερα κίνητρα χωρίς τη παραμικρή σύνδεση με τα Θεία. Το αριστούργημα του Σουηδού συγγραφέα θέτει το δίλημμα ως προς τη δημιουργία ή όχι ενοχών σε θέματα ηθικής όπου τα όρια είναι αρκετά ασαφή.

 

Συντελεστές

 

Μετάφραση: Αγγελική Νάτση

Σκηνοθεσία-δραματοποίηση: Στρατής Πανούριος

Σκηνικά-κοστούμια: Εύα Τρουπιώτη

Σχεδιασμός φωτισμών: Πάνος Κουκουρουβλής

Ερμηνεύουν: Παναγιώτης Μπουγιούρης, Αγγέλα Σιδηροπούλου

 

Πληροφορίες

 

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή 21:00

                                                    Σάββατο 20:15

Διάρκεια: 85΄

Θέατρο Olvio: Ιερά Οδός και Φαλαισίας 7, Βοτανικός.

Τηλ.: 2103414118